How to prepare “Nocino” or walnut liqueur ? with video

ENGLISH

Nocino Recipe

Nocino liqueur is obtained by using the hull from the walnut. Nocino is not originally from Puglia, it is in fact present in various parts of Europe, however Nonno Minguccio and his family demonstrate how their family tradition of producing the Nocino.

Recipe for Nocino:

walnuts

1lt. of alcohol

cloves

a bit of nutmeg

1lt. of water

400 gr. of sugar

Nocino is traditionally made on the 24th of June – San Giovanni – the immature walnuts are harvested, washed in running water and drained. Afterwhich the walnuts are cut in half and put in a glass bowl. Once the walnuts have been cut, add the cloves, nutmeg and alchohol. Close the bowl for 40 days.

After 40 days boil the sugar and water. Once boiled, remove from the heat and leave to cool.

Separate the walnuts from the alchohol using a colander. Add the water and sugar mixture. Then bottle.

As time passes, the liqueur becomes better in taste and aroma!

ITALIAN

Il Nocino è un liquore ottenuto dal mallo della noce. Non è un prodotto originario della Puglia, infatti è presente in diverse zone d’Europa, ma fare il nocino per Nonno Minguccio e la sua famiglia è una tradizione ormai da anni.

La ricetta del Nocino

Ingredienti:
7 noci
1 lt. di alcool
7 chiodi di garofano
un pizzico di noce moscata
1 lt. di acqua
400 gr. di zucchero

Come si prepara:
Il giorno di San Giovanni (il 24 giugno) si raccolgono le noci acerbe ancora nel mallo. Si lavano sotto l’acqua corrente e si fanno scolare. Le noci vanno tagliate in due e messe in un recipiente di vetro a bocca larga. Una volta tagliate le noci, aggiungere i chiodi di garofano, la noce moscata e l’alcool. Chiudere il recipiente e lasciare in infusione per 40 giorni.

Trascorso questo tempo, unire acqua e zucchero in una casseruola e far arrivare ad ebollizione. Spegnere e lasciar raffreddare completamente.
Aiutandosi con uno scolapasta, versare l’alcool in un recipiente separandolo dalle noci. Versare l’acqua con lo zucchero e distribuire il nocino nelle bottiglie.

Più passerà il tempo, più se ne potrà apprezzare il sapore e il profumo!

You must be logged in to post a comment.